Hoofd_BL20_NL

 


Challenge Oktober 2019 - *BLINDE LES 20*

 FR IT  UK ES

Deze les is gemaakt met PSP2018
Maar is goed te maken met andere versies.

De © van deze les is van mezelf.
Mijn lessen mogen NIET gelinkt of gekopieerd worden
op andere websites en/of forums, zonder mijn toestemmig

Elke gelijkenis met andere lessen op het wijde web, berust op louter toeval.

Laat de namen en watermerken van tubes en ander materiaal intact.
Het vraagt veel werk om deze te maken.
Heb hier aub respect voor.

Ik bedank dan ook iedereen dat ik hun tubes en materialen
mag gebruiken.

deco1

Als u uw creatie in een blog, op Facebook of op een website plaatst,
gelieve dan een link naar de les vermelden.

Om het verrassingseffect niet te verknoeien voor anderen,
aub uw uitwerking niet openbaar maken voor de einddatum.
In dit geval is dit 31/10/2019.
Bedankt !

 

Algemene voorbereidingen :

Installeer eerst de filters die je nog niet had, voor je PSP opent !!
Open je tubes in PSP, dupliceer ze en sluit de originelen.
Vergeet de watermerken niet te verwijderen op de copies.

 

Filters  HERE en HERE
Toestemmingen tubes HERE 
Blanco Kleurenpallet Alfakanaal kan je HIER downloaden
Materiaal HERE

 

Benodigdheden :

Tubes :
(*) Herken je een tube van jezelf, contacteer me dan even, zodat ik je naam kan
Vermelden of – indien je wenst – de tube kan verwijderen.

In oktober begint de herfst.  We werken dus met herfstkleuren.

Zoek zelf : een misted landschapstube met herfstbomen  en een vaas met herfstbloemen
Ik gebruik een tube van Mina & SVB.
    
1/ BL20_KaD_Text

Selecties : openen in PSP en minimaliseren
1/ BL20_KaD_Alfakanaal

 

Masks : openen in PSP en minimaliseren
1/ BL20_KaD_Mask
2/ Narah_mask_0511

Gradient (verloop) : zet in je map verlopen of gradients
1/ Blueberries-FK

 

Kleurenpallet
Werk je met eigen kleuren, maak dan zelf je kleurenpallet met het alfakanaal,
zodat je makkelijk kan wisselen tussen je kleuren.

Er zijn kleurverschillen in de verschillende versies van Psp.
Gebruik daarom de html codes van het kleurenpallet om er zeker van te zijn,
dat je dezelfde kleuren hebt. Ook bij het samenvoegen van lagen, kunnen er kleurverschillen zijn.


Filters : 
1/ Mehdi : Sorting Tiles
2/ Unlimited 2.0 : Paper Textures    (-)
3/ Italian Editors Effect : Fiore **
4/ Italian Editors Generatore : Patern Radiale **
5/ Alien Skin – Eye Candy 5 : Impact
6/ MuRa’s Meister : Perspective Tiling
7/ AAA Frames – Foto Frame

(-) Deze filters importeren in Unlimited 2.0 om hetzelfde resultaat te bekomen.
** Deze kunnen ook in Unlimited gebruikt worden.
---------------------------------------

 

Werkwijze
Bij gebruik van andere tubes en kleuren, kan de mengmodus en/of laagdekking verschillen

Vanaf nu gebruik ik de termen “SPIEGELEN” en “OMDRAAIEN” weer gewoon.

Spiegelen : Horizontaal spiegelen – Omdraaien : Verticaal spiegelen

 

We gaan beginnen – Veel plezier!
Denk eraan om je werk regelmatig op te slaan

Kleuren :

Maak eerst je eigen kleurenpallet, zodat je makkelijk kan wisselen tussen je kleuren.
Gebruik hiervoor het Alfa_Kleurenpallet-6 in de materialen.

Voorgrond : Kleur 1 = #851e0b
Achtergrond : Kleur 2 = #ef6c05
Kleur 3 – zie Punt 8
Verloop voorgrond : Gradient Blueberries-FK – Lineair – zie PS

BL20_PS1

 

1
Open : BL20_KaD_Alfakanaal
Venster – dupliceren
Minimaliseer het origineel – we werken op de kopie

 

2
Vul met verloop
Effecten – Mehdi – Sorting Tiles – zie PS

BL20_PS2

 

3
Effecten – Randeffecten – Sterker accentueren

 

4
Verander het verloop naar kleur
Zet achtergrond op kleur wit

Lagen – nieuwe rasterlaag
Vul met achtergrond
Lagen – Nieuwe maskerlaag – Uit afbeelding “BL20_KaD_Mask” – zie PS

BL20_PS3
Lagen – Groep samenvoegen (Groep Raster 2)

 

5
Activeer toverstaf – Modus op toevoegen
Klik met je toverstaf in het midden van de twee grote vierkanten

Activeer Raster 1
Selecties – laag maken van selectie  (Tot laag gemaakte selectie)
Lagen – schikken – Vooraan
Effecten – Unlimited 2.0 – Paper Textures – Canvas Fine – Standaard
Selectie behouden !

 

6
Activeer en kopieer  : misted landschapstube
Bewerken – plakken als nieuwe laag
Verklein indien nodig
Schuif een mooi stukje in het bovenste grote vierkant
Selectie omkeren
Druk Delete op je toetsenbord
Selectie opheffen
Verscherp indien nodig

 

7
Activeer Groep Raster 2
Activeer toverstaf – Modus op vervangen
Klik met je toverstaf in het midden van het onderste grote vierkant

Bewerken – plakken als nieuwe laag (tube zit nog in geheugen)
Lagen – Schikken – vooraan
Verklein indien nodig
Schuif een ander stukje van de tube in het rechtse vierkant
Selectie omkeren
Druk Delete op je toetsenbord
Selectie opheffen
Verscherp indien nodig

Lagen – omlaag samenvoegen
1x herhalen   (Tot laag gemaakte selectie)

 

8
Activeer Groep Raster 2
Zet je achtergrond op kleur 2  en maak deze nu lichter
(Zet deze kleur in je kleurenpallet als kleur 3)

Activeer kleurwisselaar en klik rechts op eender welke witte kader   UITLEG
Als het goed is, is al het wit nu veranderd naar licht oranje.

 

9
Activeer Raster 1
Bewerken – kopiëren

Activeer Groep Raster 2
Klik met toverstaf in het kleinste kleine vierkant (uiterst rechts)

Lagen – Nieuwe Raster  (Raster 2)
Bewerken – plakken in selectie
Effecten – Textuur-effecten – Gepolijste Steen – zie PS

BL20_PS4

Aanpassen – Scherpte – Nog scherper
Selectie opheffen
Lagen – Schikken – Omlaag

 

10
Activeer Groep Raster 2
Klik met toverstaf in het middelste kleine vierkant

Activeer Raster 1
Selecties – laag maken van selectie   (Tot laag gemaakte selectie 1)

Lagen – Dupliceren
Effecten – Italian Editors Effect – Fiore – zie PS

BL20_PS5
Zet Mengmodus op Overlay

Lagen – omlaag samenvoegen
Selectie opheffen
Aanpassen – Scherpte – Nog scherper

 

11
Activeer Raster 1
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie 9 – zie PS

BL20_PS6
Selecties – laag maken van selectie   (Tot laag gemaakte selectie 2)

Lagen – Dupliceren
Effecten – Effecten – Italian Editors Generatore – Patern Radiale – zie PS

BL20_PS7

Zet Mengmodus op Luminantie (oud)
Lagen – omlaag samenvoegen
Selectie opheffen

 

Activeer Raster 2 – zie PS

BL20_PS8
Lagen – Omlaag samenvoegen
1x herhalen

Effecten – Alien Skin – Eye Candy 5 – Impact – Glass – CLEAR

 

12
Voorgrond : Kleur 1 – Achtergrond : Kleur 3
Verloop : Voorgrond-achtergrond verloop : Lineair – zie PS

BL20_PS8-1

Activeer bovenste laag  (tot laag gemaakte selectie)
Lagen nieuwe rasterlaag   (Raster 2)
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie1 – zie PS

BL20_PS9
Vul selectie met verloop

 

13
Effecten – Afschuining binnen – zie PS

BL20_PS10
Selectie opheffen

13-1
Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw : V&H 6 – 45 – 10 – Kleur #000000

 

14
Verander het verloop door bij omkeren nu een vinkje te zetten

Lagen nieuwe rasterlaag  (Raster 3)
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie2 – zie PS

BL20_PS11
Vul selectie met verloop

Herhaal nu Punt 13 en 13-1 (afschuining binnen en slagschaduw)

Lagen – Omlaag samenvoegen
1x herhalen   (Tot laag gemaakte selectie)

 

15
Activeer groep Raster 2
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie8 – zie PS

BL20_PS12
Effecten – Randeffecten – Accentueren

 

16
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie6 – zie PS

BL20_PS13
Selecties – laag maken van selectie  (Tot laag gemaakte selectie 1)
Selectie opheffen

Afbeelding – Vrij roteren – Rechts – 90 – niets aangevinkt
Druk K – Pos X : 710 – Pos Y : 103 – Druk M   UITLEG

Lagen – Schikken – omlaag
1x herhalen
Zet Mengmodus op Hard Licht
Aanpassen – Scherpte – Verscherpen

 

17
Zet voorgrond verloop terug op kleur 1

Lagen – Nieuwe Rasterlaag  (Raster 2)
Lagen – Schikken – Vooraan
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie7 – zie PS

BL20_PS14
Vul met voorgrond

Effecten – Alien Skin – Eye Candy 5 – Impact – Glass – CLEAR
Selectie opheffen

 

18
Zet voorgrond kleur op kleur 2

Lagen – Nieuwe Rasterlaag   (Raster 3)
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie3 – vul met voorgrond  (= #1)
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie4 – vul met voorgrond  (= #2)
Selecties – Laden uit alfakanaal – Selectie5 – vul met voorgrond  (= #3) – zie PS  

Doe dit allemaal op dezelfde laag !   

BL20_PS15

Selectie opheffen

Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw : V&H 6 – 45 – 10 – Kleur #000000

 

19
Activeer Raster 1
Lagen – dupliceren  (Kopie van Raster 1)
Lagen – Schikken – Vooraan
Effecten – MuRa’s Meister – Perspective Tiling – standaard maar Height op 10
Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw : V&H 0 – 80 – 40 – Kleur #000000

 

20
Activeer & kopieer je tube vaas met herfstbloemen
Bewerken – plakken als nieuwe laag  (Raster 4)
Verklein – verscherp – spiegel enz. indien nodig
Zet iets uit het midden, ongeveer op het midden van de vloer
Effecten – 3D-effecten – Slagschaduw : V -6 – H 35 – 15 – 5 – Kleur #000000

 

21
Activeer & kopieer : BL20_KaD_Text
Bewerken – plakken als nieuwe laag   (Raster 5)
Afbeelding – Formaat wijzigen : 80%, alle lagen NIET aangevinkt
Druk K – Pos X : 36 – Pos Y : 378 – Druk M
Zet Mengmodus op Tegenhouden

 

22
Zet achtergrond op kleur wit

Activeer Raster 1
Lagen – Nieuwe Rasterlaag
Vul met achtergrond
Lagen – Nieuwe Maskerlaag – Uit afbeelding “Narah_mask_0511” – zie PS

BL20_PS16

Lagen – dupliceren  (je hebt 2x het masker in je lagenpallet) – zie PS

BL20_PS17

Lagen – Groep samenvoegen   (Groep – Raster 6)

Afbeelding – Spiegelen en omdraaien
Zet Mengmodus op Tegenhouden en Laagdekking op 75

Resultaat
Kijk je lagen en mengmodus goed na

BL20_PS18_Resultaat
Lagen – Alle lagen samenvoegen

 

23
Afbeelding – Randen toevoegen
2 pix wit
Alles selecteren
30 pix kleur 1
Selectie omkeren
Effecten – AAA Frames – Foto Frame – zie PS

BL20_PS19
Selectie opheffen

 

24
Plaats je naam en/of watermerk op je crea
Plaats ook mijn watermerk op je crea   HIER

 

25
Lagen – Alle lagen samenvoegen
Afbeelding – Formaat wijzigen : 900 pix
Aanpassen – Scherpte – Onscherp Masker : 2 – 30 – 2 – niets aangevinkt
Opslaan als .jpg

Je afbeelding is klaar
Ik hoop dat jullie het een leuke  les vonden
Groetjes
Karin
24/05/2019

 

Deze les is door mezelf getest en getest en getest ...

 

Extra voorbeeld met tubes van Jewel & MR

BL20_TubesJewel-MR

 Je uitwerking mailen Email001.GIF  

Om het verrassingseffect niet te verknoeien voor anderen,
aub uw uitwerking niet openbaar maken voor de einddatum.
In dit geval is dit 31/10/2019.
Bedankt !

deco

TwInc

 
Al mijn lessen zijn geregistreerd bij LSBENE.
All tutorials are registered with LSBENE.
-------------------------------------------------

deco


Klik op de banner hieronder om naar de galerij te gaan.
Jullie uitwerkingen komen er pas na het verstrijken van de einddatum !

Galerij

 

© 2009 K@D's PsP Designs
-all rights reserved-

-Website by K@D's Designs-

HOME

 

 

Untitled Document